Cardiff

På lørdag dro alle de norske til Cardiff. Der besøkte vi Cardiff Castle, og fikk sett oss rundt i byen. Veldig kjekt! Her er litt bilder.

Thorpe Park & Bridgwater Carnival

Sist uke dro vi to steder med Social Programme. Thorpe Park på onsdagen og Bridgwater Carnival på lørdagen. Thorpe Park ligger ganske nært London, så det tok litt tid å kjøre til og fra, men vi hadde en veldig kjekk dag! Parken var mindre enn forventet, men hadde til gjengeld mange berg-og-dalbaner, så jeg klager ikke! Siden vi dro på en hverdag slapp vi unna kø, og det var herlig. Her er litt bilder fra dagen.

DSCF6362 DSCF6369 DSCF6370 DSCF6374

På lørdagen var vi jo på Bridgwater Carnival, som visstnok skal være Europas største. Det varte ca 2 timer, og det var kjekt å se på – men det ble litt kjedelig i lengden. Karneval er ikke helt min greie, og dessuten hadde vi allerede sett de beste “vognene” i Taunton. Men det var koselig da!

DSCF6393 DSCF6406 DSCF6436 DSCF6441 DSCF6453 DSCF6458 DSCF6487 DSCF6506 DSCF6528

Bath!

På mandag dro jeg, Emma, Anna og Anders til Bath, som er en by ca 1 time med tog fra Taunton. Vi ankom Bath kl 10 om morningen, og dagen gikk til litt shopping og masse sightseeing. Vi besøkte Parade Gardens, The Circus, Fashion Museum og Royal Crescent, og gikk ellers bare rundt å så i byen. Og for en fin by! Arkitekturen her er helt nydelig, spesielt i området rundt The Circus og Royal Crescent, 99% av alle byggene er fine, beige, gamle bygninger, og selv om byen var liten var den ekstremt fin, og velstelt. Vi skal tilbake til Bath i slutten av November for å gå på julemarked, noe jeg gleder meg masse til! De har allerede begynt å sette opp juledekorasjonene, haha – koselig!

Sent på mandagskvelden sjekket vi inn på hotellet. Det lå et stykke utenfor byen, så vi tok taxi. Hotellet heter Waterhouse, og var skikkelig fint. Vil absolutt anbefale dette om noen har tenkt seg til Bath!

bbb DSCF5818 DSCF5824 DSCF5827 DSCF5852 DSCF5870 DSCF5933 DSCF5969 DSCF5975 DSCF6025 DSCF6058 DSCF6107 DSCF6114DSCF6140 DSCF6145 DSCF6170 DSCF6193 DSCF6195 DSCF6254 DSCF6258 DSCF6288 DSCF6301

På tirsdag startet vi dagen med hotellfrokost, og tok deretter taxi ned til byen igjen. Vi besøkte Bath Abbey (en stor katedral), Roman Baths, shoppet og spiste middag på Jamie´s. Jeg har altså hatt to kjempefine dager i Bath, og en veldig fin høstferie så langt!

Og, for å toppe det hele, så bestod jeg bilteorien i går. 🙂

Durdle Door

Vi norske studenter er så heldige at vi har ett opplegg gjennom skolen som kalles Social Programme, hvor vi får reise rundt i England og oppleve ulike ting. I går besøkte vi et sted som heter Durdle Door, og det var utrolig fint. Det ligger ca 1,5 t fra Taunton, og det var virkelig verdt turen.

DSCF5357 DSCF5408 DSCF5431 DSCF5434 DSCF5452

Etter at vi hadde vært nede på stranden, gikk vi høyere opp for å få utsikt over hele området. Det var veldig bratt, så det tok litt tid å gå opp. Siterer en gutt som gikk forbi oss på vei ned: “First, we walked all the way down there, and now we’re walking all the way up here. It’s amazing what legs can do!” Uansett, det var nydelig fra toppen. Det er uten tvil den fineste plassen jeg noen gang har vært.

Hestercombe

HEI! Lenge siden sist, hehe. Har ikke hatt så veldig mye å skrive om i det siste, har vært veldig opptatt med skolearbeid, men heldigvis er vi ferdige med prosjektet vi holder på med i neste uke, og så er det høstferie uka etter! Det blir nok bra!

I dag har jeg og familien gått tur på et sted som heter Hestercombe. Det var skikkelig fint! Stedet består av mange fine hager, gamle bygninger, et galleri (med dårlig kunst) og cafe (med god kake). Det ble selvfølgelig litt bilder fra turen.

DSCF5110 DSCF5127 DSCF5134 DSCF5137 DSCF5140 DSCF5155 DSCF5186 DSCF5189 DSCF5191 DSCF5195

Jeg har tenkt litt over hvor rart det er å bo hos en helt “fremmed” familie. For et halvt år siden visste jeg ikke at de eksisterte, og nå er jeg en del av familien. Det er så fascinere å se hvordan hverdagen deres er i forhold til hverdagen min hjemme. De er totalt motsatt av familien min hjemme, og allikevel trives jeg så godt her. Jeg føler meg skikkeleg velkommen her, og de er så hyggelige og morsomme. Jeg er takknemlig for å ha havnet i denne familien, og selv om jeg bare har vært her en måned så har jeg lært så mye om England og den Engelske kulturen. Hvis noen av dere som leser dette vurderer utveksling – kjør på! Jeg er så glad for at jeg gjorde dette.

21!

På mandag ble vertsøstera mi 21 år, og dette måtte selvfølgelig feires. Jeg vet ikke om 21-årsdager generelt er en stor greie her i England, eller om det bare er familien min som drar det helt ut. Uansett, det var skikkelig bra. Vi feiret både på søndag og på mandag.

Hele huset var pyntet, og de hadde kjøpt inn to store heliumsballonger; en av et ett-tal og en av et to-tall. I hagen hadde vi et sånn telt som jeg ikke vet hva kalles, men i alle fall slikt som har 4 stenger og tak. Dette havnet i naboens hage etterhvert. På søndag var det både familier og venner på besøk, og det lille huset var så fullt at halvparten av gjestene måtte sitte i hagen. På mandag var det bare oss som bor hjemme + besteforeldrene og hun ene vertsøstera mi og mannen hennes. Vi koste oss med kinamat og musikk, og endte opp med å høre introsanger fra ulike serier vi så når vi var små. Koselig!

Homework

DSCF3707 DSCF4599 DSCF4604

Så langt i dag har jeg bare jobbet med skolearbeid. Jeg er ligger et stykke bak skjema, fordi jeg ikke klarer å jobbe på skolen, hehe. Vi har veldig lange skoledager, hvor vi får mye tid til å jobbe med oppgavene, noe som er bra – men jeg klarer ikke konsentrere meg på skolen generelt, og kan ikke tvinge meg selv til å jobbe. Derfor jobber jeg hundre ganger bedre hjemme, alene og akkurat når det passer for meg. Og i dag passet veldig fint.

Prosjektet vi holder på med kalles “Mark making” og handler om å lage merker. Det er et så bredt begrep at jeg fortsatt har litt problemer med å forstå konkret hva vi holder på med. Men det går greit altså! Fristen for oppgaven er 19. Oktober, så vi har fått veldig lang tid. I begynnelsen virket dette kjempefint, men det var før jeg forsto hvor mange oppgaver dette prosjektet innebar. Vi har laget en kort fortelling, skrevet om kunstere, gjort en hel haug research, laget merker, skisser, plakat, stationery og så skal vi lage storyboard og en film. I Norge ville vi fått to uker på å gjøre noe vi får en uke på her. Det føles også ut som om vi begynner på noe nytt før vi er ferdige med det vi holder på med, både i media og i de norske fagene, noe som er litt slitsomt. Men det går fint, og jeg var jo egentlig klar over det før vi reiste.

Og, jeg angrer absolutt ikke på at jeg reiste! England er utrolig bra, byen er nydelig, arkitekturen er helt rå, alle menneskene er så høflige og hyggelige, fremmede smiler til deg på gata, alle sier unnskyld og takk, vertsfamilien min er helt fantastisk, været har vært nydelig, det er så sykt mange fine parker og jeg har allerede fått opplevd så masse. Jeg har lært så mye om meg selv, og menneskene rundt meg. Jeg vil påstå at dette er det beste valget jeg noensinne har tatt.

DSCF4606 DSCF4615

Senere i dag skal jeg være med noen venner, noe som helt sikkert blir veldig kjekt!

Skern Lodge

12079293_966644043377063_2713070332797000049_n DSCF4530

I helgen var alle de norske elevene (både media og art) på Skern Lodge, et aktivitetsenter halvannen time fra Taunton. Vi ankom senteret rundt kl 1 på fredag, og dagen gikk til teambuilding og skattejakt. På lørdag klatret vi i en klatrevegg, prøvde zip-lining, og raftet (les: padlet). Om kvelden hadde vi bonfire og grillet marsmellows, det var sykt koselig. På søndag gjorde vi noe som kalles “High ropes” hvor vi balanserte på trestokker mange meter over bakken og diverse.

DSCF4389 DSCF4411DSCF4457DSCF4515

Helga har altså vært ekstremt vellykket! Instruktørene var flinke, aktivitetene var morsomme, og jeg har også blitt kjent med et par hyggelige elever fra kunstklassen. Har hatt det så bra!